INFORMAZIONI SU

Early modern history

Programma dell'insegnamento di Early modern history - Corso di laurea in Lingue e Letterature straniere (2013/14)

Docente

Michael William Knapton

Crediti

6 CFU

Obiettivi formativi specifici (B2)

The course aims to identify the fundamental structures and dynamics of Europe and also its influence on the other continents in the early modern/modern age (from the mid fifteenth to the end of the eighteenth century). It tackles these issues: individuals in society; politics and power; cultural and intellectual life; religious developments; economics and technology; Europe in the world.

The course is conducted in English, at a level suited to average student knowledge, and provides a useful opportunity to improve language skills, especially oral and written comprehension.

Programma

Programma/Course outline
Storia generale dell’età moderna.
Il corso si propone di cogliere le strutture e dinamiche fondamentali dell’epoca moderna (circa 1450–1789) con riferimento all’Europa e anche alla sua influenza su altri continenti. Si affrontano queste tematiche: la società e l’economia; la religione; la cultura; la politica.
General history of the early modern/modern age.
The course aims to identify the fundamental structures and dynamics of Europe and also its influence on the other continents in the early modern/modern age (about 1450–1789). It tackles these themes: society and economy; religion; culture; politics.

Bibliografia

MERRY E. WIESNER HANKS, Early Modern Europe 1450-1789, 2nd edition, Cambridge U.P., Cambridge 2013 [paperback: ISBN 978-1-107-64357-4]. (NOT the 1st edition).

Modalità d'esame

Modalità d’esame/Method of examination
L’esame si basa su uno scritto, con domande in inglese e libera scelta fra l’inglese e l’italiano per le risposte; chi risponde in italiano sostiene inoltre un breve colloquio in inglese.
The exam is based on a written paper, with questions in English and freedom of choice between English and Italian for the answers; students answering in Italian also have a brief oral exam.

Tesi di laurea/Degree dissertations

Tesi di laurea/Degree dissertations
Su argomenti relativi alla storia europea fra metà Quattrocento e inizio Ottocento.
On topics concerning European history from the mid fifteenth to the early nineteenth century

Ulteriori informazioni (importanti)/Further information (important)

Ulteriori informazioni (importanti)/Further information (important)
1) Il corso (40 ore di lezioni) si svolge in inglese, di un livello adatto alle conoscenze medie degli studenti. Offre un’occasione utile per migliorare le conoscenze linguistiche, soprattutto la comprensione della lingua parlata e scritta. E’ ovviamente particolarmente adatto agli studenti non-italiani.
2) Le lezioni sono strettamente legate al libro e chi frequenta deve procurarselo al più presto.
3) Se ci sono studenti interessati, e se lo consente l’orario generale, ci sarà un seminario serale come alternativo alla normale didattica frontale (forse un’opzione utile per studenti che lavorano di giorno, e certamente familiare come metodo didattico agli studenti di scambio). Gli studenti che lo scelgono devono: frequentare regolarmente il seminario; leggere materiale in Kümin prima di ogni seminario, per poterne discutere assieme. Possono scegliere tra dare l’esame con la modalità usuale,
oppure creare così il loro voto: (1) per 10% del totale, frequentando almeno il 70% dei seminari, con partecipazione attiva; (2) per 90% del totale, scrivendo tre papers relativi al materiale discusso nei seminari.
4) Gli studenti non frequentanti non potranno sostenere l’esame senza aver prima contattato il docente (colloquio o tramite e-mail).
5) Studenti di corsi vecchi, basati sul libro di Kümin, potranno sostenere l’esame con quel libro, avvisando tramite Esse3 al momento dell’iscrizione alla prova.


1) The course (40 classroom hours) is conducted in English, at a level suited to average studentknowledge. It is a useful opportunity to improve language skills, especially oral and written comprehension. It is obviously especially suitable for non-Italian students.
2) Class teaching is closely linked to the book and those attending must obtain copies as soon as possible.
3) If there are students interested, and if the general timetable allows, there will also be an evening seminar as an alternative to ordinary frontal teaching (perhaps a useful option for students who
work during the day, and certainly familiar as a teaching method to exchange students). Students
who choose this must: attend the seminar regularly; read material in Kümin before each seminar,
so as to discuss it together. They may choose between doing the exam in the ordinary way, or base
their marks thus: (1) 10% of the total on presence at 70% minimum of seminars, with (active!) participation; (2) 90% of the total on writing three papers relating to the material discussed during seminars.
4) Students intending to do the exam without attending class can only do so if they contact the teacher first (face to face or via e-mail).
5) Students from earlier years, when teaching was based on the Kümin book, can do the exam on that book provided they say so when enrolling for the exam on Esse3.