INFORMAZIONI SU

British history

Programma dell'insegnamento di British history - Corso di laurea in Mediazione Culturale (2013/14)

Docente

Michael William Knapton

Crediti

6 CFU

Obiettivi formativi specifici (B2)

The course aims to identify the fundamental structures and dynamics of Europe and also its influence on the other continents in the early modern/modern age (from the mid fifteenth to the end of the eighteenth century). It tackles these issues: individuals in society; politics and power; cultural and intellectual life; religious developments; economics and technology; Europe in the world. The course is conducted in English, at a level suited to average student knowledge, and provides a useful opportunity to improve language skills, especially oral and written comprehension.

Programma

Programma/Course outline
Storia delle isole britanniche, con approfondimento del periodo da fine Seicento a oggi.
Il corso si propone di cogliere le caratteristiche specifiche della storia inglese, gallese, irlandese e
scozzese, evitando un’attenzione eccessiva e falsante alla vicenda della prima. Si affrontano temi di
storia politica, economica, sociale, religiosa, culturale.

History of the British Isles, with special attention to the period from the end of the17th century to today.
The course aims to identify the specific characteristics of English, Welsh, Irish and Scottish history,
avoiding excessive, distorted attention to the first of them. It tackles issues of political, economic,
social, religious and cultural history.

Bibliografia

JÜRGEN KRAMER, Britain and Ireland. A Concise History, Routledge. London,
2006 [paperback: ISBN 978-0-415-31196-0].
Materiale di studio caricato sul sito Uniud, sezione Materiale didattico.

Modalità d'esame

Modalità d’esame/Method of examination
L’esame si basa su uno scritto, con domande in inglese e libera scelta fra l’inglese e l’italiano per le
risposte; chi risponde in italiano sostiene inoltre un breve colloquio in inglese.

The exam is based on a written paper, with questions in English and freedom of choice between
English and Italian for the answers; students answering in Italian also have a brief oral exam.

Ulteriori informazioni

Ulteriori informazioni (importanti)/Further information (important)
1) Il corso (40 ore di lezioni) si svolge in inglese, di un livello adatto alle conoscenze medie degli
studenti. Offre un’occasione utile per migliorare le conoscenze linguistiche, soprattutto la
comprensione della lingua parlata e scritta. E’ ovviamente particolarmente adatto agli studenti non-italiani.
2) Le lezioni sono strettamente legate al libro e chi frequenta deve procurarselo al più presto. Esse
comprenderanno anche la visione di alcuni film e la presentazione di alcune musiche, per meglio comprendere questioni storiche relative al Novecento.
3) Se ci sono studenti interessati, e se lo consente l’orario generale, ci sarà un seminario serale come
alternativo alla normale didattica frontale (forse un’opzione utile per studenti che lavorano di
giorno, e certamente familiare come metodo didattico agli studenti di scambio). Gli studenti che lo
scelgono devono: frequentare regolarmente il seminario; leggere materiale in Kramer prima di ogni
seminario, per poterne discutere assieme. Possono scegliere tra dare l’esame con la modalità usuale,
oppure creare così il loro voto: (1) per 10% del totale, frequentando almeno il 70% dei seminars,
con partecipazione attiva; (2) per 35% del totale, svolgendo un terzo della prova scritta normale,
con riferimento alla parte del libro che approfondiamo meno; (3) per 55% del totale, scrivendo due
papers relativi al materiale discusso nei seminari.
4) Gli studenti non frequentanti non potranno sostenere l’esame senza aver prima contattato il docente (colloquio o tramite e-mail).

1) The course (40 classroom hours) is conducted in English, at a level suited to average student
knowledge. It is a useful opportunity to improve language skills, especially oral and written
comprehension. It is obviously especially suitable for non-Italian students.
2) Class teaching is closely linked to the book and those attending must obtain copies as soon as
possible. It will also include the projection of films and the presentation of music, for fuller comprehension of historical issues relating to the twentieth century.
3) If there are students interested, and if the general timetable allows, there will also be an evening
seminar as an alternative to ordinary frontal teaching (perhaps a useful option for students who
work during the day, and certainly familiar as a teaching method to exchange students). Students
who choose this must: attend the seminar regularly; read material in Kramer before each seminar,
so as to discuss it together. They may choose between doing the exam in the ordinary way, or base
their marks thus: (1) 10% of the total on presence at 70% minimum of seminars, with (active!)
participation; (2) 35% of the total on answering one third of the normal written exam, relating to the
part of the book we study less; (3) 55% of the total on writing two papers relating to the material
discussed during seminars.
4) Students intending to do the exam without attending class can only do so if they contact the teacher first (face to face or via e-mail).